fbpx

לימפומה (MALT (Mucosa-associated lymphoid tissue

MALT היא צורה של לימפומה שאינה הודג’קין הנקראת לימפומה של אזור השוליים. לימפומת MALT מהווה כ-8% של מקרי הלימפומה שאינה הודג’קין (NHL), והיא סוג הלימפומה השלישית הנפוצה ביותר מבין כל ה-NHL. לימפומות אלה בדרך כלל גדלות לאט ונשארות בדרך כלל במשך זמן רב באזור בו הן התפתחו תחילה.

כיצד לימפומה MALT פוגעת בגוף?

לימפומה MALT מתפתחת ברקמה הלימפה, ברירית או ברקמה העוטפת את איברי הגוף, או בחלל הבטן, כולל דרכי העיכול (בדרך כלל הקיבה, אך יכולה גם להופיע במעי הדק או הגס), בריאות, בעיניים, בעור, בבלוטות הרוק, בבלוטת התריס ובשדיים.

במי בדרך כלל לימפומה MALT פוגעת?

לימפומות MALT יכולות להופיע בכל גיל, אך בדרך כלל הן פוגעות באנשים בשנות ה-60 לחייהם. הן שכיחות יותר אצל נשים, מאשר אצל גברים.

האם אנחנו יודעים מה גורם ללימפומה MALT?

אנשים רבים עם לימפומה MALT של הקיבה נדבקו בחיידק הליקובקטר פילורי. זיהומים בקטריאליים או ויראליים גם כן נקשרו ללימפומות MALT אחרות. אנשים עם לימפומות MALT באזורים השונים מהקיבה מציגים לעתים קרובות היסטוריה של מחלות אוטואימוניות כגון השימוטו תירואידיטיס (לימפומה של בלוטת התריס) ותסמונת שגרן (לימפומה בבלוטות הגוף המייצרות לחות – זעה, דמעות ורוק). הגורמים ללימפומה MALT בחלקי גוף אחרים אינם ידועים.

כיצד מטפלים בלימפומה MALT?

הטיפול מותאם לסוג, לשלב ולדרגת המחלה. רוב לימפומות ה-MALT המקומיות המתפתחות לאט מגיבות יפה לטיפול. טיפולים מקומיים, כגון הקרנה או ניתוח מתבצעים בשלב מוקדם של הלימפומה כאשר היא מופיעה באזור השונה מהקיבה. לימפומות MALT מתקדמות יותר (דרגה 3 או 4) מטופלות בדרך כלל באמצעות משטרי כימותרפיה כגון CHOP (ציקלופוספאמיד, דוקסורוביצין, וינקריסטין ופרדניזולון) או CVP (ציקלופוספאמיד, וינקריסטין ופרדניזולון) או בכימותרפיה חד תרופתית כגון כלוראמבוסיל. ניתן לעשות שימוש גם בנוגדן החד-שבטי ריטוקסימב, בין עם לבדו או בשילוב עם כימותרפיה. אנשים עם לימפומה MALT  של הקיבה אשר נדבקו בהליקובקטר פילורי יכולים להשיג תקופות הפוגה ארוכות ברוב המקרים לאחר טיפול יעיל בזיהום באמצעות אנטיביוטיקה. אלה פועלות לכיווץ הלימפומה. תרופות המקטינות את ייצור החומצה בקיבה, כגון ראניטידין, יכולות להינתן גם כן ביחד עם האנטיביוטיקה. אנשים עם לימפומה MALT של הקיבה אשר אינה מתפתחת יכולים להיות בהשגחה מבלי שיטופלו בהתחלה. זוהי גישה הידועה בשם ‘המתן וצפה’.