fbpx

לימפומות שאינן הודג'קין

לימפומות של תאי-B ו-T , הידועות גם כלימפומות שאינן הודג’קין

הינן סוגי סרטן של מערכת הלימפה. מערכת הלימפה הינה חלק מהמערכת החיסונית. היא מכילה תאי דם לבנים שעברו ספציאליזציה הנקראים לימפוציטים המסייעים להגן על הגוף מפני זיהומים ומחלות. לימפומות מתחוללות כאשר לימפוציטים מסוג B ו-T עוברים שינוי ממאיר בשלבי התפתחותם ומתרבים בצורה בלתי מבוקרת. לימפוציטים א-נורמליים אלה, הנקראים תאי לימפומה, מהווים מקבצים של תאים סרטניים הנקראים גידולים, בקשרי (בלוטות) הלימפה וחלקי גוף אחרים.

כ 80% מהלימפומות, מופיעות בלימפוציטים B בשלבי התפתחות שונים (לימפומות של תאי B). השאר מופיעות בלימפוציטים T בשלבי התפתחות שונים (לימפומות של תאי T).

מהי שכיחותן?

כל שנה, כ-1,100 בני אדם בישראל מאובחנים בלימפומה* מסוג תאי-B או תאי-T, מה שהופך אותו לסוג סרטן הדם בעל שכיחות האבחנה הגבוהה ביותר. באופן כללי, הוא מהוות את סוג הסרטן השישי הנפוץ ביותר אצל גברים ואת סוג הסרטן החמישי הנפוץ ביותר אצל נשים.

מהי האוכלוסייה השכיחה לחלות במחלה?

לימפומות יכולות להתרחש בכל גיל, אך הן שכיחות יותר בקרב מבוגרים מעל גיל 50, המהווים מעל 70% מכל המקרים. כ-15 ילדים בגילאי  0-14 בישראל,מאובחנים עם לימפומה כל שנה. לימפומות נפוצות יותר אצל גברים מאשר אצל נשים.

מה הם הגורמים ללימפומה?

ברוב המקרים, הגורם המדויק ללימפומה נותר בלתי ידוע, אך מעריכים כי הן נגרמות כתוצאה מנזק של אחד או יותר מבין הגנים אשר אחראים לבקרה על תהליכי ההתפתחות של תאי הדם. המחקר לגבי הגורמים האפשריים של הנזק, נמשך ומשערים שהשינויים במערכת החיסונית עשויים לשחק תפקיד בחלק מהמקרים. לאנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת (מדוכאת)  כתוצאה ממחלת כשל חיסוני תורשתי, זיהום HIV ותרופות שנלקחות כדי למנוע דחייה של איבר מושתל, יש סיכויים מוגברים לפתח לימפומה. וירוסים מסוימים כגון: וירוס אפשטיין בר, הוירוס הגורם למחלת הנשיקה יכולים להיות מעורבים, בפרט אצל אנשים בעלי מערכת חיסונית מדוכאת. החיידק הליקובקטר פילורי קשור לסוג נדיר של לימפומה הנקראת לימפומת MALT אשר בדרך כלל פוגעת ברירית שבדפנות הקיבה.

מהם התסמינים?

לחלק מהאנשים אין כלל תסמינים כאשר הם מאובחנים לראשונה עם לימפומה והמחלה מתגלה בתצלום רנטגן שגרתי של החזה.

התסמין השכיח ביותר של לימפומה הוא נפיחות חזקה, בדר”כ נטולת כאבים, של קשרי לימפה (בלוטות נפוחות), בדרך כלל בצוואר, בבית השחי או במפשעה.

תסמינים נוספים עשויים לכלול:

  • חום חוזר ונשנה
  • הזעת-יתר בלילה
  • איבוד משקל לא מכוון
  • עייפות מתמדת
  • חוסר אנרגיה
  • גירוד בכל חלקי הגוף

לעתים הלימפומה מתחילה בקשרי הלימפה, בחלקים עמוקים יותר של הגוף כמו אלו הנמצאים בבטן אף וגורמת לנפיחות, או קשרי הלימפה בחזה ולפיכף גורמת לשיעול, חוסר נוחות בחזה וקשיי נשימה. כאשר היא מאובחנת לראשונה, שכיח שהיא תמצא במספר מקומות שונים בגוף בעת ובעונה אחת. היא יכולה להתפשט לכל איבר ויכולה לפגוע בטחול, בכבד, במוח ובחוט השדרה (מערכת העצבים המרכזית) ובמח העצם.

כיצד הן מאובחנות?

לימפומות תאי B ו-T מאובחנות על ידי בדיקת תאים בקשר לימפה נגוע.

כיצד ניתן לטפל?

הטיפול משתנה בהתאם לסוג המדויק של לימפומת תאי B או T שיש למטופל, היכן היא התפשטה בגופך ועד כמה מהר היא צפויה לגדול. כמו כן משתנים אישיים נלקחים בחשבון כגון: גיל המטופל, מצב בריאותו הכללי.

ישנם כ-30 סוגים שונים של לימפומות תאי B ו-T, רבות מהן פוגעות בגוף בדרכים שונות, ומגיבות באופן שונה לטיפול. חלק מהלימפומות גדלות במהירות וצריכות להיות מטופלות מיד עם אבחנתן. אחרות גדלות יותר לאט ואינן חייבות להיות מטופלות מיד.

הדרגה של הלימפומה שלך והאם היא שייכת לקבוצת תאי B או תאי T ניתנים לקביעה על ידי בדיקת התאים מהביופסיה של קשר הלימפה שלך, במיקרוסקופ במעבדה.

ישנם סוגים שונים של לימפומות שאינן הודג'קין- תוכלו לקרוא מידע נוסף בכל אחת מהלינקים המצורפים:

לימפומה (MALT (Mucosa-associated lymphoid tissue

לימפומה אנאפלסטית של תאים גדולים (ALCL)

לימפומה היקפית קשרית( NMZL)

לימפומה היקפית של תאי T

לימפומה לימפובלאסטית

לימפומה מפושטת של תאי B גדולים (DLBCL)

לימפומת בירקיט

לימפומה פוליקולרית

לימפומות של העור

לימפומה של לימפוציטים קטנים (SLL)

לימפומה של תאי מעטפת