fbpx

על התמודדות בני משפחה ומלווים עיקריים של חולי סרטן

לרוב מוצגים קשיי ההתמודדות של החולה עם מחלת הסרטן, מעט מאוד מדובר על הקשיים וההתמודדות של מעגל הסובבים אותו. כאשר אחד מבני המשפחה שלנו מתמודד עם מחלת הסרטן אנחנו יכולים לחוש חוסר אונים וחרדה. ההתמודדות של בני משפחה עם המחלה היא לעיתים קשה וסבוכה לא פחות משל החולה עצמו. לרוב בני המשפחה מרגישים את הצורך לשדר מצג של אומץ וחוזקה עבור בן משפחה חולה ואוסרים על עצמם להתפרק ולהציג את הקושי שהם חווים. בני המשפחה של החולה מהווים לרוב את רשת התמיכה הראשונית שמקבלת את החולה כמו שהוא ומעודדת אותו. לעיתים בני המשפחה מתוך מצוקה אישית עלולים לכפות על החולה רגשות או תחושות שלא מתאימות לו גם אם  החולה מדוכא.

מה זה אומר להיות בן משפחה של חולה סרטן?

להיות בן משפחה של חולה סרטן כוללים עליות ומורדות רבות, אכזבות רבות והתמודדות תכופה עם אי וודאות. התמודדות זו דורשת חוזק נפשי שתאפשר לחולה לצלוח את המחלה, חוזק נפשי שיאפשר לספק תמיכה בבן המשפחה שלנו שחלה. חשוב לזכור שההתמודדות עצמה לא צריכה להיות לבד, צריך ורצוי להעזר בסיוע הקהילה בה אנחנו חיים או גורמים מוסמכים מקצועיים שניתן להעזר בשירותיהם. תמיכה חיצונית חשובה מאוד הן לחולה והן לחוזק הנפשי של מעגל התמיכה הקרוב המסייע לו בהתמודדות. 

איך בני משפחה של חולי סרטן מתמודדים עם המחלה של הקרוב שלהם?

כפי שחולים שונים מתמודדים באופן שונה עם המחלה כך בני משפחה שונים מתמודדים עם המחלה של הקרוב שלהם באופן שונה אשר מתאים לאופי האישי שלהם ולסוג הקשר שיש להם עם בן המשפחה. התמודדות של הורה עם מחלת ילד תהיה שונה מהאופן בו ילד מתמודד עם מחלה של הורה. ההתמודדות עצמה אינה מתרחשת בחלל ריק וחשוב לקבל עזרה מכל הגומים שמציעים סיוע החל מעמותות שונות וכלה בצוות רפואי מקצועי בבתי החולים, קופות החולים ובכל מקום אחר אשר ניתן להסתייע בו.

מהי נקודת המבט של בני משפחה של חולי סרטן?

נקודת המבט של בני משפחה של חולי סרטן משתנה בהתאם לחוזק הנפשי האישי שלהם והמצב שלהם בחיים. לעיתים קרובות נקודת המבט תשקף את החשש לאבד את קרוב המשפחה שלנו בשילוב תחושה קשה של חוסר אונים אל מול המחלה. ההתמודדות עם מחלת הסרטן של קרוב משפחה דורשת לעיתים סוגים שונים של תמיכה כמו תמיכה כלכלית, פיזית או רגשית.

בסופו של דבר כאשר אדם קרוב לנו מתמודד עם מחלת הסרטן אנחנו צריכים להיות חזקים בשבילו. התמודדות זו צריכה להיות כנה וישירה. אנו צריכים להיות גלויים עם בן המשפחה הן לגבי המצב הרפואי שלו והן לגבי רגשותינו ולא להסתיר ממנו כלום. עלינו לתמוך בו ולאפשר לו לבטא את שלל הרגשות השונים שיש לו כולל רגשות של תסכול וכעס. אין דרך בה נוכל להקל את המחלה של בן המשפחה שלנו אבל אנחנו יכולים לסייע לו בהתמודדות. ההתמודדות יכולה להיות קשר אמיץ אתו ביחד בו אנחנו אוהבים, תומכים ועוטפים אותו.