fbpx

טיפים להתמודדות עם המצב – פחד וחרדה בעת מלחמה וטראומה​

כתב- גיא תבורי, עו"ס מלווה חולים ומנחה קבוצות

כל חולה/מחלים מסרטן פוגש בשלב מסוים פחד וחרדה, בין אם זה הפחד מטיפול שעתיד לקרות ובין אם מדובר בפחד מחזרת מחלה לאחר סיום הטיפולים. אך מה קורה כשהפחד מסרטן פוגש חרדה קיומית בימים אלו?

או בקצרה – לפעמים זה פשוט יותר מדי… במיוחד בשביל זה ריכזנו לכם 10 טיפים למתמודד, בימים של מלחמה:

1. מותר הכל, זה ממש בסדר. לפחד, להיות עצוב , להיות מנותק, להרגיש הקלה אם לא קיבלנו צו 8 כי שחררו אותנו על רפואי, או להרגיש אשמה על זה שכולם שם ואנחנו לא… כל רגש או מחשבה הוא לגיטימי ונורמלי.

2. חיזרו ל"כאן ועכשיו" – לקפל כביסה, לחתוך סלט, לדבר עם אדם אחר, כשאנחנו שוקעים במחשבות הן רצות כמו כדור שלג, הדרך לצאת מהן היא ע"י מיקוד במה שקורה כאן ועכשיו.

3. הרפיה פיזית – היו ערים לגוף – אם אתם יושבים קפוצים – התרווחו, אם הנשימות שטוחות ומהירות – נשמו עמוק, אם אתם מרגישים פתאום שהידיים סגורות – הרפו.

4. זה הזמן לתוכן חיובי – דרמה, קומדיה, אפילו סטנדאפ – עדיפים בהרבה מהסרטונים הרצים ברשת.

5. היו באינטראקציה עם הסביבה – שיחה, התכתבות, קבוצה, כל דבר שקשור במפגש עם אנשים אחרים (לייקים לא נחשב), קבוצות צמיחה ולוח בוגרים בהחלט כן.

6. התנדבו – האכלת בעלי חיים, בישול, שיחות, אריזה – מלאו את הזמן שלכם בפעילות איכותית ותורמת.

7. כיתבו מה מלחיץ אותי – בין אם אלו חששות הקשורים למצב המדיני או למצב הרפואי – היו ערים לגורמי הלחץ, מצאו פתרונות אפשריים (גם אם אלה לא הפתרונות האידיאליים).

8. היזכרו מה עוזר לכם בדרך כלל, מה עזר לכם בעבר בהתמודדות עם פחד או חרדה? ויישמו אותם כעת.

9. תכננו את הזמן שלכם – מלאו את היומן ביוגה, הכנת אוכל בריא, התנדבות, מפגשים חברתיים – אלה עדיפים בהרבה על ימים שלמים של גלילה ברשתות וצפייה בחדשות.

10. אתם לא לבד! אנחנו פה. העמותות והקהילות בקבוצות התמיכה בפייסבוק, בטלפונים או בהודעות. מצרפים לכם את פרטי ההתקשרות והקבוצות: [email protected] או בוואטסאפ 054-6060422 ובפייסבוק עמותת חליל האור -הבית של חולי סרטן הדם. לכל שאלה ותהיה, מוזמנים לפנות אלינו.

  • ברצוננו להודות לחאלסרטן על הרעיון והביצוע הראשוניים.