fbpx

איך להפוך את הבית לסביבת עבודה בריאה יותר?

השבועות האחרונים מצאו את רובנו סגורים הרבה יותר בבתים, צמודים לשידורי הטלוויזיה ותוהים לגבי העתיד. אבל חשוב לזכור שצריך לדאוג לבריאות שלנו גם בבית, והכל מתחיל בלהסתכל על היתרונות שכל מצב מעמיד בפנינו

כתב: אבי יופה

בשנת 2020, עם תחילת משבר הקורונה, אורית לוי ובן זוגה היו בין האזרחים הישראלים הראשונים שחזרו מחופשה באיטליה ונדרשו להיכנס לבידוד של שבועיים בהתאם להנחיות שניתנו באותה תקופה.

"לא רק שאסור היה לנו לצאת מהבית, גם אנשים פחדו להגיע אלינו אפילו לחלון מחשש להדבקה", נזכרת לוי, "זו הייתה מציאות חדשה של להישאר בבית. מיד כשהבנתי שיש לנו עכשיו שבועיים להעביר בסוג של כלא, הפכתי את המקום לחדר כושר".

לוי הזיזה את הרהיטים כדי ליצור יותר מרחב, הוציאה מהמחסנים את כל המשקולות שמצאה, העמידה את אופני הכושר בסלון והפכה את כל המקום שבו הסתגרה לשבועיים לכזה שאפשר לנוע בו בצורה קלה ונוחה הרבה יותר.

אורית לוי היא מקדמת בריאות מחוזית באגודה לבריאות הציבור והיא מחזיקה בניסיון, מקצועי ואישי כאחד, איך להתמודד בצורה מיטבית בתקופה שכזו שבה רובנו נמצאים הרבה יותר שעות בבית.

"ברגע שנמצאים בבית צריך לייצר סדר יום חדש ומאוד מוקפד", מדגישה לוי, "לי, לדוגמה, הייתה מטרה לעמוד ב-12 אלף צעדים ביום בהתאם לשיטת ה-10,000 צעדים הידועה. הייתי צועדת בבית וגם רצה ריצה קלה כדי להגיע ליעד. שילבתי גם תרגילים שביצעתי בשעות מסוימות. חשוב להקפיד על סדר יום שלתוכו מכניסים את ההיבטים הבריאותיים של החיים כמו תזונה, פעילות גופנית ורוגע".

"כשזה נוגע לתזונה", ממשיכה לוי, "יש נטייה לא לשים לב לארוחות המסודרות ולצרוך הרבה שטויות. חשוב שיהיה סדר ושיהיו זמני ארוחות קבועים. כשאנחנו בבית יש גם יותר זמן פנוי לבשל אולי דברים מיוחדים, או להתארגן יחד על הארוחה. כדאי להתייחס לזה כאל יתרון שאני יכול להכין לעצמי דברים שביום יום אין לי זמן אליהם".

דגש חשוב נוסף הקשור להיבט של התזונה לדברי לוי הוא להקפיד על צריכה של ירקות מחמישה צבעים וגם של פירות. ואם אתם רוצים ללכת צעד אחד קדימה אפשר לחתוך אותם מראש ולהכניסם לכלים, כדי שיהיה נוח ונגיש יותר לאכול אותם במהלך היום.

"עוד דבר חשוב כשנמצאים הרבה בבית הוא לקום בבוקר, להתקלח ולהקפיד להחליף בגדים ולא להישאר בפיג'מה", מפרטת לוי, "אנחנו מתנהלים כאילו מדובר בסדר יום רגיל ולא נותנים לעצמנו להימרח. חשוב גם למצוא זמן לשקט, להתנתק מהחדשות. פשוט לסגור את הטלוויזיה ולא להתעדכן במהלך כל היום".

ומה בנוגע לאנשים שעובדים במהלך היום מהבית?

"במידה ויש עבודה מול המחשב היא נכנסת לסדר היום. אני קם בבוקר, אוכל ארוחת בוקר ומתיישב מול המחשב נאמר עד השעה אחת או עשר. חשוב לתחום את זמן העבודה ולהקפיד גם על מנוחה. קיבעו לעצמכם כמה זמן מוקדש לעבודה וזכרו שאתם בבית, לכן אפשר גם לקום ולזוז יותר לעומת יום שהייתם מעבירים במשרד. הבעיה בעבודה מהבית מתחילה כשיש ילדים, במיוחד אם הם לא במסגרת. כאן צריך להתנהל אחרת ולקבוע סדר יום לך ולסובבים אותך, שידעו שאם אתה נכנס לחדר לעבודה הדבר דומה לעובדה שיצאת לעבודה באותו הבוקר ואינך בבית".

לסיכום אומרת לוי "הדבר החשוב והמרכזי בגדול הוא לקחת את היתרון מכל מצב ולכתוב את זה. להזכיר לעצמי כל הזמן שבכל מצב יש יתרונות, גם כשאנחנו מסתגרים. לא מובן מאליו שיש לי בית ושהילדים איתי לדוגמה. וגם הסתגרות בבית היא זמן לחזור לתחביבים שאולי הזנחתם מחוסר זמן כמו קריאה, סריגה. כל אחד ומה שעושה לו טוב".